Margaret Hagan is advocaat én designer en trad afgelopen maart op tijdens het infographicscongres. Eerder al tipte Kim Raad (visual designer bij Stibbe Advocaten) mij dat Margaret heel interessant is voor ‘ons’ gebied. Net als Kim is Margaret namelijk bezig om de juridische wereld toegankelijker te maken met behulp van beeld. En net als ik dus, maar voor mij geldt dat dan in de wereld van auditors.

Margarets missie is ‘to create a new generation of accessible, engaging legal services.’ Op haar website  – www.margarethagan.com – siert de volgende ontwerpende onderzoeksvraag:

Centrale vraagstelling op de website van Margaret Hagan richt zich op de ‘sweet spot’ tussen rechten en design.

Mijn onderzoeksvraag daarentegen richt zich op hoe ik meer visuele verhalen kan ontdekken in en vertellen over (rekenkamer)onderzoek. Maar wat wil ik daar eigenlijk mee? Want draait het bij mijn onderwerp – rekenkameronderzoek / audits – ook niet om toegankelijkheid, nut en aantrekkelijkheid? In mijn afbakening zit dan wel het ‘visual design’en niet zozeer het bredere ‘human-centered design’, maar volgens mij zitten we op dezelfde koers.

En daarom pas ik mijn onderzoeksvraag dan ook aan tot de volgende:

Hoe kan ik als onderzoeker én als ontwerper visual design inzetten om rekenkameronderzoek / audits toegankelijker, nuttiger en aantrekkelijker te maken? 

Overigens doet Margaret Hagan meer dan alleen het visualiseren van juridische processen. Zij bezoekt bijvoorbeeld samen met studenten (zij is zowel betrokken bij de Law School van Stanford als de d.school (d.= design) van Stanford) gerechtsgebouwen om te toetsen hoe toegankelijk, bruikbaar en aantrekkelijk de informatie voor bezoekers van deze gebouwen is. Op die manier is zij direct bezig met de gebruikers van het recht, maar mogelijk is dat bij mij iets lastiger. Maar wie weet…