Hendrik-Jan Grievink is grafisch ontwerper en betoogt in het Magazine Mediafonds dat datavisualisaties over het algemeen interessanter en spannender kunnen dan de ‘infoblobs’ die websites zoals visualcomplexity.com aanbieden (14). ‘Datakitsch’ noemt hij de meeste van dit type datavisualisaties. Vooral de datasets vindt hij niet zo interessant. De tools die zijn ontworpen om de datavisualisaties kunnen wél behulpzaam zijn voor ontwerpers. Grievink ging op zoek naar voorbeelden van interessante datavisualisaties van ontwerpers.

Zoals ontwerper Tinkebell, die alle hatemails die zij ontving over haar opgezette kat bundelde in een boek als een dataverhaal. Ze combineert de hatemails met data die op internet te vinden is over de afzender.

Voorbeeldpagina uit Dearest Tinkebell

Als het gaat over onverwachte data in combinatie met innovatieve datavisualisaties zijn de datavisualisaties van ontwerper Tobias Zimmer ook interessant. Op zijn website laat hij datavisualisaties van de kruimels die op zijn bord lagen zien.

Food data in een food-datavisualisatie door Tobias Zimmer

Alles kan dan data zijn. Juist deze creatieve manier van kijken naar data kan ervoor zorgen dat je verhaal interessanter wordt. In plaats van de beperkingen van de wetenschappelijke kaders als het gaat om wat data wel en niet is. Zoals je maar duidelijk bent over wat de data is. Dat dan weer wel.

Bronnen:
Grievink, Hendrik-Jan. (2010). Infoblobs en dataverbeelding. Mediafonds, januari 2010, 2010, p 14 – 18: Henk-Jan-Grievink-Infoblobs-en-dataverbeelding