Twee sporen volgen

Op vrijdag 2 september presenteerden we aan elkaar de stand van zaken van ons onderzoek. In tien minuten vertelde ik over mijn verkenning van het onderwerp, hoe de lessen hebben bijgedragen aan die verkenning en welke vervolgstappen ik wil maken. Daarna volgden tien minuten van feedback.

Hierbij mijn presentatie: Presentatie_Linda_2sept

De feedback van de klas en docenten ging over:

  • Wat is je huidige ontwerpende onderzoeksvraag? Die noemde ik in het begin, maar de laatste stand van zaken niet. Er zijn echter geen grote veranderingen in het doel (behalve in de opbouw van de vraag – ‘ hoe kan ik als designer…’): “Hoe kan ik met design bijdragen aan het werk van de rekenkamer zodat zij haar toegevoegde waarde behouden blijft?” – maar wel in het middel. Ik wil namelijk weten hoe design bij kan dragen in plaats van alleen beeldgebruik. En daarmee wordt mijn onderzoek in plaats van smaller weer breder. Ik denk echter dat dit ervoor zorgt dat wat ik bij deze opleiding leer beter tot zijn recht kan laten komen. Want ik denk dat er ook potentie zit in de onderzoeksmethoden van design research voor mijn werk bij de rekenkamer, niet alleen in beeldgebruik (data design, information design).
  • De constatering dat ik op zoek ben naar mijn nieuwe rol. En dat het logisch is dat deze nog niet vaststaat. De rol van transformer is een interessante optie – de persoon tussen de designer en onderzoeker, de ‘vertaler’. Misschien een soort ‘inspirator’, dat kan ook. Ik denk dat dit gedurende de opleiding zichzelf zal vormen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *